Maslow beskriver, som många
vet, mänsklig motivation i form av en hierarki där viss
motivation är viktigare än annan. Att olika behov kan vara olika
starka och i olika mån ha företräde är rimligt att anta. Så i
det avseendet är Maslows teori vettig.
Det är också rimligt
att anta att de grova dragen i en
sådan hierarki av behov ser ut ungefär som han
beskriver den, enligt prioritetsordningen;
- Fysiologiska behov
- Trygghet/säkerhet
- Kärlek/gemenskap
- Självhävdelse/social status
- Självförverkligande
Detta är i alla fall sant
så länge det gäller själviska behov som handlar om
individens egen överlevnad. Men så är inte alltid fallet
och Maslow missar alltså de osjälviska behov som kan vara
inriktade på fortplantning, eller på gruppens överlevnad.
Sådana osjälviska behov
kan motivera individen till att offra sig själv för andra och i
extremfall kan individen till och med offra sitt eget liv. De kan
alltså ibland vara starkare än väldigt grundläggande själviska
behov.
Detta väcker frågan hur de
förhåller sig hierarkiskt till de behov Maslow beskriver. Denna
fråga låter sig inte enkelt besvaras. Det förekommer givetvis ofta
att människor sätter sina egna egoistiska behov först. Men det
förekommer också att människor offrar sig för andra.
Det går givetvis att säga
väldigt mycket om vad som bidrar till att ett behov kommer att vara
starkare än ett annat i en given situation. Men det kräver ett
mycket längre resonemang. Så som en mycket grov skiss föreslår
jag att vi så här långt antar att sådana osjälviska behov hos
människan är ungefär jämnstarka med de huvudsakligen själviska
behov Maslow beskriver.
Maslow hade alltså hyfsat
rätt i sin beskrivning av själviska behov men hade fel i det
att han nästan helt utelämnade de osjälviska behoven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar