Språkförmågan gör det möjligt att sätta namn på fenomen. Men
för att kunna göra det behöver man dock först kunna urskilja
fenomenet och den förmågan är inte unik för människan. I sin
mest grundläggande form ser vi den även hos enkla organismer när
de reflexmässigt reagerar på något evolutionärt viktigt stimulus.
Vid mer komplex motivation är givetvis urskiljandet av det aktuella
fenomenet ännu viktigare. Många djur måste kunna identifiera vad
som utgör ett för dem farligt rovdjur respektive vad som är ett
bytesdjur som de kan fånga och äta.
Mer komplexa djur verkar kunna skilja mellan många olika fenomen och
se dem som unikt existerande även om de inte kan sätta ord på dem.
Människan kan däremot, förutom att urskilja, även namnge fenomen.
Tänkandets grundläggande beståndsdelar - fenomen
Jag föreslår att man bör betrakta sådana fenomen, vilka urskilts
som något som existerar i sig självt, som tänkandets grundläggande beståndsdelar. Oavsett vad vi tillskriver dem för egenskaper,
vilken känslomässig laddning de har för oss och så vidare är de
de mest grundläggande enheterna vårt tänkande opererar med, till
exempel genom att undersöka vilket fenomen som orsakat ett annat.
Fenomen är föränderliga
Men även om fenomenen bör betraktas som de mest grundläggande
beståndsdelarna så är de inte oföränderliga. De egenskaper vi
tillskriver ett fenomen kan ändras när vi gör nya erfarenheter.
Till exempel kan något som vi tidigare upplevde som negativt
förvandlas till något positivt och vice versa.
Fenomen – en definition
Med fenomen menar jag allt vi skiljer ut som något eget existerande.
Det innefattar alltså både konkreta företeelser som vår hand, en
blomma eller en stol, och abstrakta företeelser som ”rättvisa”,
sagoväsen eller talet pi. Att något existerar som fenomen innebär
alltså heller inte att det behöver existera i sinnevärlden, det
kan lika gärna handla om en ren fantasiprodukt.
Slutligen behöver inte ett fenomen vara namngivet, eller ens
medvetet för oss, för att vara en del av vårt tänkande. Tänkande
kan pågå utanför vårt medvetande och fenomen kan existera för
oss även om vi ännu inte blivit medvetna om dem.
Även om språkförmågan, genom namngivandet, är nära
kopplat till urskiljandet av ett fenomen är benämnandet, som redan
konstaterats, inte en nödvändig beståndsdel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar