En aspekt av fenomenen är att de automatiskt associeras till
andra fenomen. Sådan associering är en grundläggande funktion vid
inlärning. Ett exempel på det är hur nya stimuli kopplas ihop med redan inlärda (ibland starkt biologiskt primade) stimuli vid klassisk betingning.
Association vid olika form av inlärning verkar utgöra grunden för
en generell förmåga hos människan att associera vilket fenomen som
helst till andra fenomen och att hjärnan därigenom fungerar som ett
associativt nätverk.
Priming som exempel på associationsförmåga
Ett exempel på denna associationsförmåga kan vi se hos något som
kallas priming. Priming innebär att förekomsten av fenomen
ökar chansen att besläktade fenomen ska aktualiseras i tänkandet.
Om en person till exempel får memorera en lista ord där flera av
orden har någon slags närhet till ”ros” så ökar chansen att
denna kommer att tänka på rosor, och tro att ordet ”ros” fanns
med i listan trots att det inte gjorde det. Några exempel på ord
som kan associeras till ”ros” är ”röd”, ”taggar”,
”kärlek” och ”blomma”.
De associativa kopplingarna är en del av fenomenet
Eftersom
fenomen är kopplade till en massa andra fenomen genom det
associativa nätverket kommer ett fenomen att i viss mån förändras
när ett annat, till detta kopplat, fenomen förändras. Fenomenet
påverkas kontinuerligt av det associativa nätverk det befinner sig
i och därigenom är dess associativa nätverk en del av fenomenet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar